Skip to main content

BLOG #05: Al uw zorg thuis, de wijkverpleegkundige regelt het!

07 juli 2022

Dit is alweer mijn laatste blog. Met veel plezier heb ik het afgelopen jaar met meerdere collega’s meegelopen om te zien hoe hun werkdag eruit ziet. De diversiteit bij Henriëlla Zorg is groot, maar toch werkt iedereen vanuit hetzelfde uitgangspunt; zorgen dat de zorg en ondersteuning aansluit op de cliënt.

Ik ben benieuwd hoe dit eruit ziet binnen de wijkverpleging. Daarom kijk ik mee met Anne, een van onze wijkverpleegkundigen. Anne werkt inmiddels een jaar bij Henriëlla Zorg en heeft het afgelopen jaar aan meerdere projecten en veranderingen binnen de wijkverpleging gewerkt.

Luisterend oor

De telefoon staat roodgloeiend als ik bij Anne aankom. Cliënten bellen met vragen over de zorg, wijzigingen in de zorgvraag worden doorgegeven door de huisartsen en medewerkers bellen voor vragen, advies en feedback over cliënten. Het is snel schakelen tussen de cliënten en hun dossiers om alle informatie zorgvuldig te verwerken. “Je bent vaak een luisterend oor voor de cliënten en medewerkers. De medewerkers staan vaak voor uitdagingen in de wijk en dan is het fijn om samen de situatie van de cliënt te bespreken” vertelt Anne.

Samenwerken

Als ik aan Anne vraag wat zij het leukste vindt aan haar werk, zegt ze resoluut “zorgen dat cliënten weer steeds meer zelf kunnen doen! Wij helpen mensen die een chirurgische ingreep hebben gehad en tijdelijk zorg nodig hebben, cliënten die diabetes hebben en leren omgaan met de medicatie en cliënten die hulp nodig hebben bij de persoonlijke verzorging. Het is fijn om samen met de cliënten te kijken hoe wij hen kunnen ondersteunen, zodat zij kunnen blijven doen wat zij gewend zijn of om hen weer zelfstandig te laten worden. Daarnaast is het heel fijn om mensen te begeleiden in de laatste levensfase. Dit is een intense periode vol onzekerheden en als wijkverpleegkundige kan ik de cliënt en zijn of haar naasten op hun gemak stellen en samen met het team en behandelaren zorgen dat deze fase zo aangenaam mogelijk is.”

Afwisseling

Later in de ochtend wordt het langzaam iets rustiger, de urgente zaken zijn opgepakt en nu is het tijd om andere werkzaamheden op te pakken. Anne heeft veel afwisseling in haar werk. Naast het contact met de cliënten, medewerkers en behandelaren, draagt zij zorg voor het bijhouden van de cliëntdossiers, begeleidt zij collega’s en neemt zij deel aan projectgroepen. Na alle telefoontjes van vandaag, beoordeelt Anne of de zorgplannen van cliënten bijgewerkt moeten worden. “Onze collega’s in de wijk werken aan de hand van het zorgplan van de cliënt. Zodra er iets wijzigt in de zorg, verwerk ik dat in het zorgplan. Zo zijn de zorgmedewerkers altijd op de hoogte en kunnen zij hier meteen op anticiperen.”

Contact met de cliënt

Het is tijd om naar een cliënt te gaan om de zorg te evalueren. We worden warm ontvangen door de cliënt en nemen plaats op de bank. Samen met de cliënt bespreekt Anne hoe de zorg de afgelopen maanden is verlopen, of er nog verbeterpunten zijn en of de zorg bijgesteld moet worden. Anne stelt de cliënt op haar gemak, waardoor de cliënt zich veilig voelt om op alle vragen een eerlijk antwoord op te geven. Tijdens het gesprek vraagt Anne ook naar eventuele afspraken in het ziekenhuis of ingrepen. Hier kan dan rekening mee gehouden worden in de zorgverlening door de zorgmedewerkers. De cliënt geeft aan dat zij het erg belangrijk vindt dat zij zoveel mogelijk zelf kan blijven doen. Dit wordt door Anne meegenomen in het zorgplan van de cliënt. Anne vertelt aan de cliënt dat de zorg altijd af kan nemen als de cliënt herstelt, maar ook dat wij meer zorg kunnen leveren als de cliënt dit nodig heeft. Het stelt de cliënt gerust dat de zorg in de toekomst nog aangepast kan worden als dit nodig is. Aan het einde van het gesprek worden alle nieuwe afspraken nogmaals doorgenomen om na te gaan of de cliënt zich hier prettig bij voelt.

Vertrouwensband

Na dit fijne gesprek nemen wij weer afscheid van de cliënt en worden wij heel lief uitgezwaaid. “Het is fijn als ik een cliënt gerust kan stellen tijdens een intake of evaluatie. Je merkt dat cliënten het vaak wel spannend vinden om thuiszorg te ontvangen. Doordat Henriëlla Zorg een kleine organisatie is, kan ik mijn cliënten ook echt leren kennen. Je bouwt een vertrouwensband op. Ook de medewerkers in de wijk komen veel bij dezelfde cliënten thuis, waardoor zij hen leren kennen en veranderingen snel opmerken. Als team ben je er dan echt voor de cliënten!” Als wij weer terugrijden naar kantoor vertelt Anne dat zij bij Henriëlla Zorg de ruimte krijgt om zelf samenwerkingen aan te gaan met andere organisaties in belang van de cliënten. Hierdoor kan zij zich ook meer gaan verdiepen in specifieke thema’s waar zij mee te maken krijgt in de wijk. Deze kennis draagt Anne op haar beurt weer over op de collega’s in de wijk. Andersom zijn er ook collega’s in de wijk die zich willen verdiepen in een thema en samen met Anne kijken hoe dit van toepassing kan zijn op de zorg van de cliënten. “De zorgvraag van de cliënten verandert en daar spelen wij op in. Zo kunnen wij er echt zijn voor onze cliënten.”

Met deze mooie woorden sluiten Anne en ik onze dag weer af. Het was een intensieve maar inspirerende dag, met als kers op de taart het bezoek aan de cliënt.

Wil jij werken bij een organisatie waar jij jouw cliënten echt mag leren kennen? Kijk op onze vacature pagina voor de openstaande vacatures. Staat er momenteel geen passende vacature open? Stuur dan jouw cv en een motivatie voor de functie die bij jou past naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en wie weet kunnen wij alsnog iets voor elkaar betekenen!

Meer informatie over de wijkzorg lees je terug op onze website.